Kilka ważnych spraw dotyczących zadań:
Rozwiązując zadania warto zapisywać krok po kroku jak doszedłeś do odpowiedzi. Zapisując rozwiązania uzyskujesz nie tylko same wyniki, ale też opis tego jak do nich doszedłeś. Załóżmy, że na polskim dostałeś zadanie napisania wypracowania na temat twórczości Juliusza Słowackiego. Po przeczytaniu i przeanalizowaniu wielu prac, książek odpowiadasz w wypracowaniu: "Słowacki wielkim poetą był". (tak, wiem. W rzeczywistości to "czytanie i analizowanie wielu prac" ogranicza się do przeczytania kilkustronowych opracowań. Też tak robiłem). Pewnie dostałbyś gałę, lufę czy nie wiem jak teraz na jedynki się mówi. U mnie była szmata. TUTAJ możesz znaleźć odpowiedzi i wskazówki do zadań. Ale pamiętaj! Te wskazówki i rozwiązania nie zdradzają tak na prawdę rozwiązania. Prawdziwe rozwiązanie to coś więcej niż liczbowy wynik.
Zadania będą różne. Jedne prostsze, inne trudniejsze. I na pewno nie raz zabłądzisz. Zapewniam.
Ale dzięki temu dowiesz się czegoś nowego. Jeżeli chcesz na prawdę zrozumieć teorię względności do odpowiedzi i podpowiedzi zaglądaj tylko wtedy kiedy już kompletnie się pogubisz. Ale nawet jeżeli po 3 godzinach zastanawiania się nad zadaniem nie przyjdzie ci nic do głowy nie zaglądaj od razu. Prześpij się z tym zadaniem. Dzień, nawet dwa. Czasami po kilku dniach myślenia nad rozwiązaniem spojrzysz w kałuże na ulicy i wpadniesz na genialny pomysł. Sam! To na prawdę świetne uczucie.
Jeżeli przejdziesz do odpowiedzi od razu, nie ryzykując nawet, że trochę się pobrudzisz i posiniaczysz przy zadaniach, próbując samemu znaleźć rozwiązanie, zadania mogą ci wręcz przeszkodzić w zrozumieniu.
Łamanie sobie głowy nad tymi zadaniami nie ma być torturą powstrzymującą cię od wyjścia na dwór, haratania w gałę czy naparzania na konsoli. Te zadania to najlepszy i najszybszy sposób na nauczenie się teorii względności.
Obiecuję, że żadne z zadań nie będzie tylko po to żeby je rozwiązać. Żeby zabrać ci czas. Obiecuję, że z każdego zadania będzie wynikać jakaś nauka. Jakiś istotny w dalszej części wniosek.
Do dzieła!
3.1. Prędkość w różnych układach odniesienia.Sytuację przedstawioną w poprzednim poście rozważmy ponownie. Przyjmijmy, że w naszym przykładzie, oprócz pokazanego na rysunkach domu, roweru i samochodu pojawia się też motor jadący w prawo z prędkością 50 km/h względem Ziemi.
a) Jaka jest prędkość motoru w układzie odniesienia rowerzysty?
b) Jaka jest prędkość motoru w układzie odniesienia z nim związanym?
3.2. Odległość przebyta w różnych układach odniesienia.
W tym samym rysunku jak w zadaniu wyżej wyznacz odległość przebytą przez samochód w ciągu dwóch godzin zmierzoną:
a) w układzie odniesienia Ziemi
b) w układzie odniesienia rowerzysty
c) w układzie odniesienia samego samochodu
Wskazówki i odpowiedzi do zadań znajdziesz TUTAJ.
Przy czym dla wygody po wejściu na stronę z odpowiedziami i wskazówkami polecam sortować je według etykiety. Będzie ci wygodniej znaleźć potrzebną odpowiedź/wskazówkę do zadania, które rozwiązujesz.
WP
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz